Thursday, August 13, 2009

Erti Sebuah Kesihatan...



Sihat pada kebanyakan orang bermaksud bebas dari penyakit. Sihat juga dikaitkan dengan kecergasan fizikal dan kecerdasan mental. Bagi diriku, sihat itu bermaksud keseimbangan atau equilibrium yang tercapai antara fizikal, mental dan rohani. Yang mendasari kesihatan itu sebenarnya adalah kekuatan pada unsur roh. Apabila rohani sihat, ia akan terpancar pada jasad dan pemikiran. Dalam istilah homeopati (subjek elektif yang kuambil semasa di tahun dua) sakit atau penyakit itu berlaku apabila terjadinya 'untuned of the vital force'. Gangguan pada 'vital force' atau roh akan dimanifestasikan dalam bentuk penyakit.

Masalah orang kita sekarang ini, setiap kali diuji dengan kesakitan atau penyakit, maka ubat-ubatan sintetik itulah yang dicari, ditelan. Ubat-ubat itu sebenarnya bukanlah pengubat kepada penyakit sebenar tetapi hanya memadamkan 'manifestation of the disease'. Kerana itu, perubatan konvensional hanya mampu memadamkan simptom tetapi tidak merawat penyakit itu secara holistik. Malah meninggalkan pula kesan sampingan ke atas organ hati. Dalam banyak keadaan berlaku pengulangan pada penyakit yang sama. Perkara itu bukanlah sesuatu yang pelik kerana pada dasarnya apabila manifestasi penyakit yang dirawat, bukan penyakit sebenar, maka ia akan timbul pula dalam manifestasi yang lain pada masa akan datang.

Manusia terbina dari entiti fizikal dan rohani. Perubatan konvensional hanya mampu mengubati entiti fizikal tetapi tidak dapat menembusi entiti rohani. Bertuah jika doktor yang merawat turut mentarbiah pesakit tentang rawatan berbentuk ruhi seperti meningkatkan taqarrub kepada al-Khaliq, juga memahamkan pesakit bahawa penyakit itu suatu kaffarah atas dosa-dosanya yang lampau. Jika dia bersabar, maka keampunanlah yang bakal diperoleh. Malangnya, itu semua tidak berlaku. Yang biasa dituturkan oleh para doktor, "Awak habiskan antibiotik ni. Kalau tak baik juga, awak jumpa saya semula. Saya akan perscribe antibiotik yang lebih kuat." Astaghfirullah....seolah-olah hanya antibiotik dia sahaja yang mampu menyembuhkan penyakit si pesakit. Pernah juga aku berhadapan dengan seorang oncologist yang dengan angkuh berkata,"Setakat ni, chemotherapy adalah rawatan terbaik untuk merawat kanser!" Really? Kalau macam tu, mengapa ada pesakit kanser yang mati akibat tidak tertanggung kesan chemotherapy itu atas jasadnya? mengapa pasti berlaku pengulangan kes? mengapa kesembuhan tidak berlaku secara holistik? dia tidak dapat menjawab...

Satu kajian yang pernah dilakukan ke atas pesakit-pesakit kanser mendapati mereka pernah atau sering menghadapi tekanan atau stress yang berterusan, gagal merasai ketenangan dan sentiasa dihambat kesibukan. Jika dikaitkan dengan unsur 'vital force', memang antara tanda gangguan pada 'vital force' ini ialah kegelisahan, keresahan, kesedihan yang berpanjangan, dendam kesumat yang tersimpan juga perasaan kebencian yang meluap-luap. Dan jika berterusan akan menyebabkan 'the untuned of vital force' yang dimanifestasikan dalam bentuk penyakit kronik. Justeru, cara terbaik untuk mengekalkan keseimbangan pada 'vital force' ialah dengan mendekatkan diri kepada Allah agar hati lebih tenang, rohani lebih damai dan mental terpelihara. Kesihatan itu sebenarnya bermula dari dalam ke luar. Sihat hati rohani, sihat jugalah jasad dan 'akal.

Sesekali diuji dengan kesakitan sebenarnya menjadi ibrah terbaik untuk kita menyuburkan sifat kehambaan dalam diri. Sesungguhnya manusia itu lemah, mengharap pada Tuhannya, dan sentiasa layak diuji...bila sakit, perkara pertama yang dicari sepatutnya bukan ubat tetapi istighfar supaya kita sedar sakit itu dari Allah dan kesembuhan itu juga dari Allah. Lagi sakit diri kita sepatutnya lagi hampir kita kepada Pencipta.

No comments: