Wednesday, July 16, 2008

Debat DSAI & Datuk Shabery Chik



RUMUSAN perdebatan:

hujah DSAI

Pakatan Rakyat akan turunkan minyak keesokannya sebanyak RM0.50, sebaik sahaja Putrajaya diambil alih.

Maka sejumlah RM5 Billion diperlukan untuk menampungnya.

Angka ini dapat diperolehi melalui RM2 Billion hasil review semula perjanjian TNB dengan IPP

Ketirisan, kebocoran subsidi diesel RM700 juta

RM 170 juta, projek pemberian khas kepada kroni pembesar UMNO, Teras Kimia

RM1 Billion, diambil dari sumbangan dividen khas Petronas 2008 kepada kerajaan sebanyak RM 6 Billion.

Maka selesailah masaalah

LAIN – LAIN HAL
Pengerusi TNB, tahun 90-an, Tan Sri Dr Ani Arof, meletak jawatan kerana TIDAK BERSETUJU dengan syarat dan terma perjanjian diantara IPP dengan TNB yang berat sebelah, yang merugikan TNB.

Kenaikan minyak sebanyak RM0.78 yang dumumkan baru – baru ini mirip ‚PRISKRIPSI’ IMF.

Adakah kerajaan UMNO/BN telah mengambil nasihat IMF, bagi menghukum rakyat Malaysia yang telah menolak UMNO/BN ?

Malaysia akan menjadi NET IMPORTER pada tahun 2015, sekiranya pengeluaran Petronas adalah pada tahap sekarang, dan tidak ada telaga baru ditemui.


Hujah AHMAD SHABERY
Maaf tidak ada fakta dikemukakan dan sepanjang perdebatan tersebut tidak ada angka – angka diperolehi, serta hujah dan ulasan yang diberikan tidak bersangkutan dengan tajuk iaitu „ HARI INI MEMERINTAH, ESOK HARGA MINYAK DITURUNKAN“
Hanya serangan peribadi yang diutarakan, seperti fitnah tentang demostrasi baling, melawan Tun Razak, Melawan TDM,
Semua jawapan yang dikemukakan oleh beliau adalah tidak menepati soalan yang dikemukakan

TAMBAHAN SIKIT

Panel Tan Sri Dr Nordin Kardi
Soalan yang dikemukakan agak janggal, iaitu cuba untuk TIDAK mengaitkan IPP dengan tajuk debat. Tangkas dipancung oleh DSAI. Ini memalukan taraf seorang Naib Canselor bagi sebuah universiti yang ternama di negara ini.

Zukifli Sulong
Soalan yang ditanya sangat bernas, iaitu soal penjimatan minyak hasil kenaikan tahun 2006 sebanyak R0.30 sebanyak RM4.13 Billion, hanya dibelanjakan sekitar RM700 juta sahaja. Bakinya ke mana pergi ?Begitu juga kewarasan kerajaan untuk membelanjakan sebanyak RM13 Billion, yang bakal dijimatkan, hasil kerajaan UMNO/BN menaikkan minyak sebanyak RM0.78 baru – baru ini. Ke manakah wang sebanyak itu akan dibelanjakan ? Tidak dapat dijawab dengan tepat dan memuaskan hati oleh Shabery Chik..

NOTA
DSAI akan bertanding dalam pilihanraya kecil, dalam masa se singkat – singkatnya
Adakah di Permatang Pauh ?

My comment: Over all, arguments by DSAI were very convincing and profesional. He didn't attack Shabery's personally. BAsed on his own experiences as Former Deputy PM and also Minister of Finance he elaborated well in most issues especially related to Petronas and IPP. I bet rakyat didn't know what was behind the government curtain until last night..I pity Shabery Chik so much...he stood there, with empty hands, no actual convincing facts..he focused more on critisizing DSAI instead of delivering strong arguments on the motion...however credit should be given to Shabery caused if he has not accepted the challenge then, this debate would not be a success..he can be seen as BN hero compared to Pak LAh or NAjib who were supposed to be there, on the stage. Where were them last nite? menikus di rumah???

Amaran buat kerajaan BN: Jangan pandang remeh gelombang rakyat! Kami mampu membuat perubahan! Tunggu dan lihat!!

No comments: